JAK NEJLÉPE ZPRACOVAT NÁPAD ?

by two sense
on 07 únor 2018

Když je nápad vyhodnocen jako zajímavý materiál, začíná další etapa

1.JDEME NA TO! Obvyklá náš postup je, že většinou jako první z nápadu stavíme kostru - architekturu budoucí skladby: intro, sloka, REF, bridge, outro.  Často se ale bohužel stane, že nápad je dobrý na intro, ale na píseň fakt nemá. Nebo se zkrátka nenarodí skvělý REF. Nemoc hodně písní je, že sloka je silnější než REF. Tak a hurá do projektu! Nejdřív definujeme

zpravidla rytmickou sekci- groove nebo-li motor písně,  jak bude ke zvoleným bicím pulsovat basa, atd. Tady se asi většinou láme chleba. Buď to bude spolu hrát nebo ne. Pak už klasický postup, nahrávání dalších nástrojů. Obvykle už 4 nástroje prozradí, jestli to bude jako celek z původního nápadu fungovat: zpěvová linka, motiv nebo vyhrávka a zmíněná basa a bicí.  

2.ZRÁNÍ

Nápad není hned zpracovaný, ale tak nějak postupně zraje. Často je to druhá fáze už nějak zachyceného nápadu, polotovaru písně.  Tohle je především Kiviho metoda. On je schopný nápad analyzovat v hlavě x týdnů, měsíců a pak tomu dát zcela jinou formu. Často z toho padají originální přístupy k původní myšlence. Je zkrátka dobrej :-)  Vzniká pak někdy x variant původního nápadu. Je zajímavé vidět v čase, jak se to vyvíjí a kam nás to zavede. Někdy z rockové pecky k reggee někdy z  balady do ještě větší balady :-) Někdy je to ale běh na dlouhou trať a bohužel i někdy jen tak pobíhání bez cíle. 

3.JINÁ HLAVA, JINÉ RUCE !

Zkrátka to udělá někdo jiný za vás :-) POZOR, velmi obohacující postup. Ale taky závislý na tom, kdo vám to bude dělat a zda-li dojde k tomu ideálnímu rozpracování vašeho určitě geniálního nápadu. S Kivim nás hodně baví rozvíjet nápady, hrubé skladby někoho jiného, ať je to zpěvák, zpěvačka, kapela. Je to jako když vám někdo přinese zajímavé ingredience a vy z toho vyrobíte skvělou delicatesu. No někdy i pěknej guláš. Někdy to jsou ruce jiného zvukaře, jindy hlava jiného producenta, někdy názory úplně někoho jiného.

4. NECHAT TO BÝT, TAK JAK TO JE ... 

Pro nás velmi vzácná metoda, ale taky funguje. Třeba zrovna u balady, kdy to napoprvé vystřihne zpěvačka u klavíru nebo jen tak u kytary. Ale jak říkám, to je u nás vzácné.

Opět nikdo předem neříká, jak se to bude vyvíjet, často tyhle přístupy  mezi sebou různě kombinujeme.