ROZHOVOR 1 - TOM SE PTÁ... KIVIHO

by two sense
on 28 červen 2018

Tak mi nejdříve odpověz na pár otázek z historie.

Kdy jsi zjistil, že klaviatura je Tvůj osud?

Když jsem si chtěl zahrát písně, co jsem tehdy znal a piano bylo tehdy jediné k disposici na hraní... kolem mého 10-tého roku cca

Kdo byl Tvůj první klávesový vzor?

Jasně, že Mirek Berka

Kterou skladbu a kapelu pořád nejvíc miluješ a proč?

Skladba jednoznačně - Bohemian Rhapsody...je dokonalá a ten text " Mami...zabil jsem muže...."...ufff. Kapel mám rád více, některé pro super texty, některé, protože jim to šlape, u jiných zas mám rád aranžerské triky...a další zas raději vidím, než slyším...jsou totiž na podiu super. A vůbec, když poslouchám muziku, tak raději živé koncerty. Taky mám pár "osobních" písní...které mne provázely v určitých etapách života a když je slyším, tak tam ty tehdejší emoce stále jsou.

Co Ty a Olympic?

Tak na Olympicu jsem vyrostl. Moje top kapela mládí, dokonce jsem s nimi krátce jezdil jako technik, či spíše bedňák. A také díky nim jsem vůbec začal s muzikou. V současnosti je vůbec neposlouchám. Jsem jejich poslední tvorbou dost zklamán. Na koncert občas zajdu, ale CD si už nekoupim. Nechci jim radit,ale mám pocit, že jim chybí někdo, kdo by jim nová alba produkoval zcela jinak, než nyní. 

A teď k nástrojům

Bílé nebo čer(ve)né ?

Černý klapky zněj hezčejc, ale bílý mám víc zmáklý :-) a k tomu plzeň,víno úplně ne, maximálně Rosé

Který akord máš nejraději?

Jednoznačně - Dmi7

Vystřídal jsi docela hodně kláves. Jaký model Ti vyhovuje?

Ano, měl jsem jich opravdu dost. U mne je rozhodující, jak jsou uživatelsky přívětivé. Protože slušné zvuky se dají najít všude, ale např.jeden z novějších Kurzweilů byl pro mne tak komplikovanej, že jsem ho dal pryč. Zatím stále jedu v módu klávesových synťáků, zvukové moduly nepoužívám. A chci mít na pianu jen pár "čudlíků", live banku a to bohatě stačí.  Nyní mám Rolandy a Korgy. 

Máš v éře kompjútrů ještě nějaké vysněné zvuky kláves?

Mám rád Lead, Pad a Air zvuky. Zvuk sám o sobě může znít super, ale do písně se někdy nehodí, takže spíš hledám fajn zvuky tak, že si pustím z compu smyčku z písně a do toho nonstop hraju a zkouším zvuk, co tam půjde

Nyní se zaptám na hraní a muzikanty.

Tvoje první a poslední kapela?

První je Atlantic... ještě v předrevoluční době. Mládí, drive, pivko, počernické fanynky...muzika byla úměrná našim kvalitám a texty naší nezralosti :-)  no a  jelikož tvrdím, že kapela se může nazývat kapelou až poté, co má aspoň jeden koncert za sebou, tak vlastně poslední kapelou byl Voltavox. Spousta koncertů a v určitém období to hrálo skvěle.  

Nejsilnější a naopak nejtrapnější zážitek z hraní?

Nejtrapnější? asi s kapelou Soho. Hráli jsme kdesi na festivalu po Vilému Čokovi a když jsme přišli na podium, tak na nás diváci začli řvát, ať jdem do prdele, že chtěj zpátky Čoka :-) a my po 3 písních raději opravdu šli..  Nejsilnější ?...tak na ten ještě asi čekám...ale velmi fajn byly momenty, kdy jsem slyšel párkrát naše písně z radia... a taky rád vzpomínám na hromadné cesty s kapelama na koncerty.... málokdy jsem se tak pobavil, jako právě na cestách

S kým nejraději konzultuješ svoje hudební nápady?

S Tebou Tome. :-) vnímám velkou upřímnost mezi námi dvěma co se týče posouzení nápadů. A jak ctíme pravidlo že - "To, že je nápad blbej neznamená, že jsi blbej Ty" :-)  Super debaty jsou také i s Danem Škráškem nebo Michalem Kuškou... a taky když tvořím pro někoho, tak ten celej proces sladění představ

Kdo z našich známých muzikantů je Ti asi lidsky nejblíž?

Z muzikantů, které neznám osobně, mne baví např.Ota Balage. Veliký obdiv mám k Jankovi Ledeckýmu. Muziku dělá fajn, názory má mně blízké a to,jak pojmul výchovu svých dětí a co dokázali...obdivuhodné. A myslím, že bude fajn celá banda kolem J.A.R. nebo Wohnoutů. Na druhou stranu nemusím takové ty vyslance pravdy, poselství a rádoby vyšší lidskosti.

S kým z muzikantů by sis chtěl zahrát?

Určitě bych si dal nějakej pokec příp.hraní s Romanem Holým... a vůbec bych rád v kapele druhýho klávesáka. Žádný disco tedy nemyslím, ale za prvé ..nestíhám vše uhrát a za druhé... při dobrý souhře je to nářez :-)

Zpěvačky nebo zpěváci?

To záleží podle písně. některá zní líp s holkou, jiná s klukem. Vždy ale záleží na tom, abych to zpěvákovi či zpěvačce věřil. Proto mám velký obdiv a úctu k autorské hudbě. Je tam často dost znát, že je píseň jeho/její...prostě, že zpívá o sobě,za sebe,ze sebe... a jinak je to celkem jedno,stejně nakonec záleží jen na tom, jestli si lidsky s kýmkoliv v kapele sednete. A když se odvolám na náš článek v blogu, tak zpěvák/zpěvačka musí být rozhodně Áčko...nejhůře Béčko+. 

Vedeš své děti k hudbě?

Pozvolna zvyšuji intenzitu :-) hodně posloucháme a zpíváme v autě. Dětské písně i moderní. Děti znají i mou (naší) tvorbu nazpaměť :-) A já, zejména díky dceři, zpěvačky typu Ariana Grande... Jinak děti obrovsky k hudbě posunul pořad Tvoje tvář má známý hlas, který dost bavil i mne. A vždy se mi tam víc líbili zpívající herci. Mají prostě lepší "výraz".

A teď pár otázek k tvorbě a práci ve studiu.

Je o Tobě známo, že jsi detailista na slovíčka v textech a preferuješ češtinu. Proč?

Text je pro mne velmi zásádní a textu musím porozumět i tzv.mezi řádky. A u češtiny mám moc rád, když je text nečím obzvláštněn... neobvyklým slovem či veršem... a když je téma textu i mně osobně blízké, tak je to fajn. Určitě však musím cítit, že ten, kdo ho zpívá, tak ten text jde " z něj". 

Dnešní pojetí muziky je hodně multimediální. Co je podle Tebe důležitější? Obraz nebo zvuk?

Celkově to je dost propojený,ale co naplat...když kapela udělá super videoklip, tak ten se pak virálně šíří mnohem víc, než píseň bez klipu 

Hodně se soustředíš na motor kapely. Co je Ti blíž - basa nebo bicí? A čím obvykle při tvorbě písní či aranží začínáš?

Je rozdíl,když dělám na své písni nebo na písni někoho jiného. U sebe si nejdříve v hlavě dávám do kupy jak chci, aby to znělo celé. A pak začínám spíše motivem či motorem. U písní Tvých resp.od jiných...tam je pro mne nejlepší holé demo - tzn.např.jen kytara a zpěv...  bez všeho ostatního. U takto holého dema mi nejvíc funguje fantazie a pak se s tím rád mořím. A stále u mne platí, že většina tvorby mne napadne bez piana... jen v hlavě.

Máš firmu na podlahové krytiny a podlahový design. Realizoval jsi velké kinosály u nás i v zahraničí, ale také i hudební studia. Co by jsi doporučil do domácího studia "na zem" ?

V domácích studiích vesměs na zem koberec. Je akusticky nejpřívětivější a také nejútulnější.  Kromě vzhledu je důležité, aby byl antistatický, tzn.aby provozem na něm nevznikal výboj statické elektřiny. Což jak víme, může nadělat při nahrávání dost neplechu. 

Tvůj sen v muzice? A co Tě vůbec v ní pořád žene dopředu?

Sen, či případně cíl...těžko říct. Plánů mám hodně... možná je to právě "ta cesta" k dosažení čehosi tím správným cílem...kdo ví :-)  Nedávno jsem četl citát "Když nemáš konkrétní cíl, tak každá cesta, kterou jdeš, je ta správná" :-) A žene mne dopředu vědomí, že mohu vše a nemusím nic. Rád dělám věci, co mne baví. A v muzice je to právě to tvoření. Z nápadu udělat fajn píseň. A když už to dělám, tak se snažím to udělat pořádně.