SOFTWAROVÉ BICÍ

by two sense
on 29 červenec 2019

V našich písních zní jak živé bicí , tak i bicí softwarové. A i když rádi pracujeme s živým bubeníkem, tak ty softwarové využíváme hodně často. Nejsou sice "živé", ale mají mnoho jiných výhod (např.možnost stále editace, změny zvuků,sad, úderů atd). A právě o těch softwarových (digitálních) bude tento příspěvek. Používám celkem tři...

 
Jelikož náš DAW je Logic Pro X, tak v něm je integrován Logic Drummer. Další je pak Studio Drummer od Native Instrument a tím posledním je EZ Drummer od Toontracku.
Používám střídavě všechny tři typy, v poslední době nejraději EZ Drummer. 
Při tvorbě dema, např.nové písně, je nejběžnější, že využiji Logic Drummer nejdříve. Velmi jednoduše jde do projektu přidat nový track a zároveň navolit i styl, ve kterém budou bicí hrát. Také lze zvolit bubeníka a typ bicí sady. V každém sadě je pak přednastaveno velké množství groowe, takže pak jen hledám ten, který mi nejlépe ladí do ucha. V první řadě řeším to, aby do písně bicí pasovaly stylem hraní a až potom řeším samotný zvuk. Také se hodně věnuji tomu, abych doladil přechody mezi jednotlivými pasažemi (sloky/bridge/refreny apod). Ty přednastavené nejsou často vhodné, spíš jsou dost "klopýtavé". A velmi dobře se nastavuje dynamika hraní...ve slokách tišší, refreny s crash činely apod...celé je to hodně intuitivní a tím myslím u všech tří typů SW bicích.  Pro poslední doladění si někdy audio track převedu do Midi a tam pak mohu editovat jednotlivé noty (údery) a to jak dynamicky, tak to lze kvantizovat, případně i posunout před dobu, za dobu apod. Pro první demo písně pracuji jen s jedním trackem, kde je v jedné stopě komplet bicí sada nahrubo smíchaná. V případě, že pak píseň má potenciál a líbí se nám, tak bicí převedu do více stop (tracků) a ty se pak míchají jednotlivě (Equalizace, reverby, kompresory atd atd). A komplet se to celé doladí zvukově až při finálním mixu celé písně.
U Logic Drummeru je geniální řešení lineární touchpad. Jednoduchým posouváním kurzoru mohu editovat dynamiku hry, sílu úderů, bohatost hry apod. A také jedním z knobů lze ovlivnit to, jak bicí táhnou dopředu, či naopak jdou za dobou, ale musí se jen jemně, jinak to nezní zcela dobře.
Jak už jsem psal, ve všech třech typech je velká banka nejen groowe, ale i velké množství bicích sad. Kolikrát ani nevím, jakou vybrat, samotné znějí všechny skvěle. Takže samotný zvuk těchto sd vybírám až podle písně. Prostě ty, které v písní zní nejlépe. Po výběru základní sady pak mohu zvukově editovat i jednotlivé bubny...tomy, kick, snare, ale i hi-hat a činely. Je to kolikrát velká alchymie a pro konečné rozhodnutí vždy potřebuji i Tomovi uši a poslech na vícero monitorech a sluchátkách.
U EZ drummeru je ještě jedna, vpravdě super věc. Mohu na midi klávesnici (či myší) naťukat zhruba bicí groowe podle sebe a pak se to prožene přes software EZ a ten sám nabídne velmi mnoho variant mého nápadu. Samozřejmě, že dokonalejších. Protože veškeré groowe jsou v těchto programech vyrobeny z opravdu zahraných partů od živých studiových bubeníků. 
Práce s těmito software s bicími je hodně intuitivní a když chci dobrý výsledek, tak to zabere dost času. Ovšem, v pojetí, jakým způsobem k tvorbě přistupujeme, mne to vůbec nevadí. Naopak...dost mne to baví a stále objevuji nové a nové možnosti, jak výsledek mít lepší.