29 listopad

KOLIK ČASU JE POTŘEBA NA 1 SKLADBU

Posted by Super User

Znáte to asi sami…někdy vám jde práce od ruky a jindy…jindy se zas s ní moříte, až hanba . A to nás přivedlo na myšlenku – Kolik vlastně času strávíme průměrně nad jednou písní?

Takže obvykle asi takto:

1: nápad – no, tak ten vlastně nemusí zabrat čas těměř žádnej. Prostě přijde…dost často vzýván.. častěji však nepozván – prostě je tu …takže ať se nám to líp počítá = 0 hodin

2: nahrání (zachycení) nápadu – to už nějaký ten čas (drobný) zabere. Někdo si ho nabrouká na diktafon, někdo nahraje s kytarou či pianem na mobil… případně se narychlo nahraje do compu. Většinou to bývá rychlý proces, ovšem ten nejzákladnější…takže max. = 1 hodina

3: rozpracování nápadu – tady nastává tzv.moment pravdy. Protože v momentě nápadu se vše jeví jako dokonalá pecka. Avšak po pár dnech, kdy se najde čas to zpětně poslechnout… no, někdy je jeden udiven, co to z něj vypadlo. Přesto – dejme tomu, že nápad je stále svěží a líbí se. Tak nastává proces rozpracování. Z prvotního nápadu, který je většinou jen částí nové písně, se staví kostra písně…. předehra, sloka, refrén, bridge, místa pro vyhrávku, sólo….atd. Určuje se, co bude v které části dominantní, jaká bude aranž, jaké bude tempo, styl.... a vše se zkouší, kombinuje…. Tato část je pro nás nejvíc tvůrčí a tady se nejvíce seberealizujeme. A protože tvůrčí proces nelze naplánovat, tak tak ani nelze určit, kolik to zabere času….je to spíše odhad dle zkušenosti = 20 hodin

4: uležení první – poté, co píseň nahrubo nahrajeme v podobě, která už naznačuje, jak píseň bude vypadat, tak jí necháme tzv. odležet… aby si uši odpočinuly (ale i mozek). Po pár dnech si jí každý zvlášť pouštíme (nejvíce v autě a to opravdu hodněkrát) a píšeme si své postřehy…nápady apod, co s písní dál. Tady bychom odhadli čas, který té písni věnujeme na cca = 2 hodiny.

5: finální nahrávání – asi nikoho nepřekvapí, že tato část je časově nejvíce náročná. Nejen, že se precizují jednotlivé party všech nástrojů, ale také se vybírají ty správné zvuky. Protože – ty nejlepší zvuky, které jednotlivé nástroje umí, se dost často v písní mezi sebou tzv. žerou. Je až s podivem, že např. u kláves zní v celkovém soundu písně nejlépe ten zvuk (rejstřík), který sám o sobě není vůbec hezký… to samé platí i o kytaře. Když se tímto prokoušeme, tak samotné nahrání je oproti tomu celkem rychlé. Nahráváme si vše sami a když je třeba, přizveme někoho z našich přátel. Samostatná kapitola jsou bicí. Máme sice velmi dobrý bicí software, ale někdy bicí nástroje musíme externě nahrát jinde, protože chceme bicí živé. A to hlavní – zpěv – to je v procesu nahrávání to nejtěžší. Protože právě zpěv rozhodne o tom, jak píseň vlastně dopadne. A to se samozřejmě snoubí i s dobrým textem. Takže u nahrávání zpěvu velmi lpíme na tom, aby byl co nejlepší… drobné chybičky umíme řešit, ale nejzásadnější je výraz- nálada, únava, emoce, a samozřejmě intonace… Bohužel zpěv nabíráme až do hotových podkladů, takže o celkovém výsledku se nejvíce rozhoduje až v této části procesu. U nahrávání zpěvu dvojnásob platí, že to co špatně naberete, už často nezměníte nebo jen s obtížemi. X-krát to opravujete nebo nakonec i vyhodíte No, když se tato část tvorby písně časově shrne, tak to je to opravdu velké číslo. V průměru všeho všudy cca = 35 hodin

6: mixování písně – tady je náš nástroj – myš. (a tak víme, co je to myšitida) Není třeba zabíhat do podrobností, ale v tuto chvíli nastupují všechny limitéry, ekvalizéry, kompresory atd atd. Píseň se tzv. čistí – to je např. to, že se maže v trackách (stopách) vše, co v tu chvíli nehraje kvůli odstranění příp. šumů… srovnává se panorama, hlasitost, hall (reverb)… dost často se při mixování ještě dodělají některé aranže, vypínají a zapínají se určité stopy…atd. zkrátka i pauza hraje. Jak by řekl klasik: ideální čas na práci s tichem. Tady je to hlavně o představě, jak má celek znít a hlavně o uších. Proto všechny písně posloucháme na různých monitorech a taky i v mono. Každý monitor (reprobedna) má jinou charakteristiku zvuku a tak díky tomu zjistíme, že někde nám např. více šustí hi-hat, někde zase vyleze kopák... nebo prolézají přes hlavní zpěv druhé hlasy, vokál se požírá s kytarou apod. Mixování máme rozděleno na víc etap. Zase kvůli tomu, aby si uši odpočinuly. Tomuto říkáme – uležení druhé. Takže v průměru až třetí mix je ten finální. Jak říkají jiní: mix není nikdy hotový, pouze opuštěný. Prostě neexistuje pouze 1 správná možnost, jak dosáhnout dobrého výsledku, ale variantně mnoho řešení. Obvykle nám mix zabere cca = 10 hodin.

7: mastering – poslední zvuková úprava písně už nepracuje s jednotlivými stopami, ale jen s celkovým zvukem. Je to poslední zvukové vyladění a časově až tak náročné není = 2 hodiny

Když si sečtete u každého odstavce hodiny, tak vám vyjde 70 hodin čistého času práce na jedné písni. A klidně to lze 2x vynásobit – jsme na to vše totiž dva. Hrubého času to může být i 3 měsíce, ale někdy i více. Některou skladbu dokončíme k naší spokojenosti až po roce nebo ještě později. Často ale to odležení výsledku prospěje. Mezitím samozřejmě děláme na jiných písních, s jinými muzikanty, interprety či prostě úplně jiné věci. Třeba chodíme do práce, staráme se o potomstvo atd.

No, není to fajn dělat muziku?